Lean IT Foundation
Beskrivelse
Lean IT Foundation giver dig en grundlæggende forståelse for termer brugt i Lean IT og gør dig i stand til at deltage i arbejdsgrupper og projekter med fokus på Lean.
LITA Lean IT Association Foundation Certificering henvender sig til IT-organisationer, som søger introduktion og inspiration til Lean i en IT-kontekst.
Medarbejdere kan blandt andet anvende LITA Lean IT Association Foundation Certificeringen som et skridt hen imod eventuelle procesforbedringstiltag i deres organisation.
DeltagerprofilKurset er blandt andet relevant for:
Tekniske specialister
Udviklere
Service desk medarbejdere
Procesansvarlige
Procesejere
Forretningsudviklere
IT ledere
For at deltage på Lean IT Foundation kræves der intet forudgående kendskab til Lean eller andre forbedringsteknikker, dog anbefales det at have 2-3 års erfaring som IT-professionel, fx. inden for support, vedligeholdelse eller softwareudvikling. Du kan også være projektleder eller produktchef i en IT-organisation.
Det er en forudsætning for at deltage på de videregående Lean IT certificeringer, at man er certificeret i de foregående certificeringer.
IndholdPrincipperne, som ligger til grund for Lean-filosofien
Vigtigheden af forståelsen og skabelsen af værdi i kundens øjne
Hvordan man inden for Lean ser på processer og spild
Måling og definering af performance kriterier
Organisatoriske forudsætninger for at implementere Lean, herunder brugen af visuelle styringsredskaber
Hvilken adfærd og tilgang, der er nødvendig for at lykkes med Lean i en IT-organisation
DMAIC-modellen for problemløsning
Introduktion til Lean
Historien bag Lean og Lean it
Overblik over PDCA modellen (Plan-Do-Check-Act)
Spildformer
Dimensioner: Kunde, processer, performance, organisation og adfærd & attitude
Principper: værdi, processer, flow, træk, kaizen
Dimension: Kunde
Voice of Customer
Kundeværdi og kvalitet
Dimension: Processer
Nøglebegreber ifm en proces
Træk og køstyring
SIPOC
Value Stream Mapping og Analyse
Dimension: Performance
Performance vs resultater
Definition og brug af KPI og PCE (process cycle efficiency)
Tilstedeværelsen af færdigheder og kompetencer
Dimension: Organisation
Krav til organisationen for at lykkes med Lean
Visual Management og Kanban
Dimension: Adfærd og Attitude
Karakteristika ved en Lean adfærd
Lederens rolle og ansvar
Problem Solving og Kaizen
Definition af Kaizen og Kaikaku
Overblik over DMAIC modellen (Define-Measure-Analyze-Improve-Control)
A3 metoden
Arbejde med at matche Lean med egen organisation
Individuel øvelse
Repetition og forberedelse til eksamen
Repetition af kursets hovedpointer
Prøveeksamen
Forberedelse til eksamen
Kurset afholdes på dansk, men både kursusmateriale og eksamen er engelsksproget.
EksamenDer afholdes eksamen på kursets sidste dag ca. kl. 15.
Eksamen tager 60 minutter. Har du ikke engelsk som modersmål, tillægges tiden 15 minutter.
Eksamen er uden hjælpemidler, webbaseret og består af 40 multiple choice spørgsmål.
Beståelsesgraden er 65%.
OBS! Det er vigtigt, at du medbringer billed-id til eksamen.
UnderviserReni har mere end 20 års erfaring i IT-branchen og har et stærkt fundament i IT Management rådgivning generelt.
Hun er en stærk figur i den globale og danske IT-proces og Lean sektor og har i den forbindelse udgivet flere artikler, spillet en stor rolle i skabelsen af Lean IT Association og taler regelmæssigt på konferencer.
Akkreditering
Teknologisk Institut is an accredited training organization (ATO) and is permitted to train candidates for EXIN exams.
Kompetencer der opnås ved dette kursus
- Management
- Organisation
- Performance
- Softwareudvikling
- Support
- Training
Skriv til oskursus@kursuszonen.dkPris12.500 DKKUdbyderTeknologisk InstitutDatoer